Pianist, componist, arrangeur, docent

 

Addy-piano-450.jpg

In de jaren '60 speelde ik gitaar en piano in gospelgroepen, schoolorkesten en popgroepen.
Zo deed ik veel ervaring op met improviseren en spelen zonder noten op papier.

In 1980 sloot ik mijn studie klassiek piano bij Rob van Deinse aan het Gronings conservatorium af met het behalen van de akte-A voor piano onderwijs. Tijdens mijn muziekstudie kreeg ik steeds meer belangstelling voor jazz en formeerde al snel mijn eerste groepen in de Groninger jazz scene. In 1978 resulteerde dit in een finaleplaats op het Larense jazzconcours met een eigen compositie, uitgevoerd met het septet 'Tune-Up'. 

Componeren en arrangeren kwamen steeds vaker op mijn pad. Toen ik in 1978 werd gevraagd als pianist/componist bij cabaretier Rients Gratama, greep ik dit dan ook met beide handen aan.
Op nieuwe teksten muziek schrijven en arrangeren vind ik nog steeds één van de leukste dingen om te doen. Het theatervak biedt daarvoor ruimschoots de gelegenheid, dus daar heb ik me altijd op mijn plaats gevoeld. In de loop der jaren werkte ik mee aan zo'n veertig theaterproducties met diverse artiesten en in de meeste gevallen reisde ik ook mee als pianist. Door deze ervaringen werd ik ook steeds vaker benaderd als arrangeur en studiomuzikant bij omroep- en platenproducties in diverse genres. De teller staat inmiddels op zo'n veertig albums, met als hoogtepunt - qua erkenning - een Edison-nominatie in 1984 voor de LP 'Doch Ich Leb' van Marjol Flore. 

Na enkele jaren docentschap aan het conservatorium te Leeuwarden - later gefuseerd met het Groninger conservatorium - besloot ik in 1990 om voor mezelf te beginnen. Inmiddels was ik ook actief als componist/producer voor films en documentaires. Tussen 1990 en 2004 heb ik voor ruim vijftig audiovisuele producties muziek gecomponeerd en geproduceerd. Door die werkzaamheden breidden mijn studiofaciliteiten behoorlijk uit, mede omdat er in diezelfde tijd spectaculaire ontwikkelingen op het gebied van IT en muziek plaatsvonden. 

Vanaf 2004 heb ik mijn oude liefde voor jazz weer opgepakt. Tegelijkertijd ben ik meer tijd gaan besteden aan lesgeven. De eerder opgedane kennis en ervaring met muzieksoftware zijn heel goed in de pianolessen te gebruiken. Ook ben ik een eigen lesmethode aan het ontwikkelen voor jazz en improvisatie met toepassing van IT. De piano blijft als instrument de boventoon voeren, zowel in de lessen als in mijn uitvoeringspraktijk, omdat er nu eenmaal niets boven ‘echt’ gaat.