25 oktober 2024
Vijfenzeventig jaar oud worden is een goede reden voor een cadeautje, vooral als je het met anderen kunt delen. Vandaar Northern Connections een online album. Gelukkig waren een aantal, door mij bewonderde, muzikanten bereid om hun medewerking hieraan te verlenen. Die line up is natuurlijk niet compleet, want dan zou het onafzienbaar project geworden zijn. In de afgelopen vijftig jaar die ik op de noordelijke podia heb doorgebracht, ben ik nogal wat talenten tegengekomen...
Volledig album Northern Connections
Track 1 Northern Connections (Titeltrack)
Arrangement van compositieopdracht voor een video over IT in Noord Nederland uit 2002.
Nu met meer ruimte voor improvisatie.
Hieronder een verkorte versie van de video uit 2002 gemaakt door JBF uit Groningen. Tussen 1990 en 2008 componeerde ik muziek bij films en documentaires. De instrumentaties maakte ik voor het merendeel met synthesizers, soundmodules en samplers. Soms werden er ook tracks ingespeeld door gitaristen, saxofonisten of speelde ik zelf een piano of rhodes partij in.
Ik vond het leuk werk, al was het wel stressy als er een deadline moest worden gehaald.
Soms werd ik zo in beslag genomen door de muziek dat ik vergat om tussendoor te saven. Als dan plotseling de Atari blokkeerde en het schermpje ’Internal Error‘ verscheen, was je soms zomaar een dag werk kwijt.
Het werd dan vaak doorploeteren tot diep in de nacht.
Home studio
Dit was mijn eigen homestudio maar de mixage van de soundtracks deed ik vaak in de Telesound Studio in Leeuwarden.
Phil Mills assisteerde me daar meestal en soms ook Ton Klein of Ron Aerts. Nu (2024) kon ik de tracks voor Northern Connections per WeTransfer naar de Rode Hert Studio mailen. Destijds reed ik met een stationcar vol soundmodules en synthesizers naar Leeuwarden. Later breidde ik m‘n eigen studio thuis verder uit en heeft Tiemen Smit me vaak geholpen bij het mixen. Je wilt toch graag 'verse oren' die de soundtrack bij het mixen voor het eerst horen en ook objectiever kunnen luisteren dan de componist zelf.
Track 2 Maiden Voyage
Hiske Oosterwijk is een multi-getalenteerde creatieveling.
Zij zingt jazz, pop, soul, chansons, kleinkunst in het Engels, Russisch, Fries, Frans en Nederlands.
Zij improviseert, componeert, arrangeert, schrijft, acteert, doceert en initieert.
Zie vooral haar YouTube kanaal: www.youtube.com/HiskeOosterwijk en haar site www.hiskeoosterwijk.nl
Uit het theaterprogramma Taal Op It Spoar (2018 - 19)
Vesoul van Jacques Brel voor een deel in het Fries en het arrangement is van Hiske zelf.
Maiden Voyage leerde ik kennen door Alan Laurillard, een Canadese saxofonist, componist, arrangeur en workshopleider die via Amsterdam in Groningen was beland. Hij speelde sax in mijn eerste Groningse kwartet Amphion, zo rond 1975, dat tevens door zijn toedoen de ritmesectie vormde van het Gronings Workshop Orkest. Een 'leerorkest' met zowel bebop, fusion als 'impro' repertoire. Een leerzame periode voor me. Alan was een bevlogen en stimulerende workshop leider met een open mind, waarvan ik veel heb geleerd.
Deze foto is gemaakt in de bibliotheek aan de Vismarkt tijdens een Rock en Roltrap project van multi instrumentalist en performer Harry de Wit. Te zien op deze foto v.l.n.r. Joep Maessen, Alan Laurillard, ruggelings Robert Veen, Sybolt de Haan, Kees Oisterwijk, Hans Bosch (achter Kees), Addy Scheele, Willy Veenkamp en Rob Kaptein.
Tijdens een repetitie van het kwartet Amphion zette Alan de professioneel genoteerde pianopartij van Maiden Voyage, door hem zelf getranscribeerd, bij mij op de pianolessenaar. Ik was meteen gefascineerd door het ritmische patroon en de mineur 11 akkoorden in een schema met een ongebruikelijke harmonische progressie.
Vijftig jaar later inmiddels vind ik dit stuk nog steeds een uitdaging.
Thank you very much Alan!
Alan speelde en schreef ook voor Tune Up een septet dat ontstond vanuit het Workshop Orkest en waarmee we in 1978 als finalist eindigden op het Laren Jazzpodium 1978
Radio opname n.a.v. het behalen van een finaleplaats op het Laren Jazz podium 1978 met de formatie Tune Up v.l.n.r. Alan Laurillard sop.sx - Peter Tjeerdsma ten.sx - Rob Kaptein ctrbas - Robert Veen alt sx - Addy Scheele pi - Chris van de Riet bar. sx - Henk Rozema drums
Track 3 Bossa For Clare
Gerlo Hesselink speelt hier dwarsfluit, maar op diverse saxen, clarinet, piccolo en EWI kan hij ook uitstekend uit de voeten.
Gerlo speelde al in talloze formaties en dat leverde een indrukwekkende discografie op.
Met zijn eigen quartet bracht hij al drie cd’s uit in eigen beheer.
Hierop staan ook een aantal eigen composities.
Hierbij de teaser van zijn laatste cd Meant For You 2
Van 2008 tot 2016 speelde Gerlo in DEMI-SEQ waarmee we twee cd’s opnamen
v.l.n.r. Gerlo Hesselink - Hans Lass contrabas - Dennis Elderman drums - Addy Scheele piano / rhodes
Bossa For Clare droeg ik op aan de door mij zeer bewonderde pianist - componist - arrangeur Clare Fischer 1928 - 2012
Track 4 Toadstool
Compositie: John Eskes
Op deze site schreef ik eerder al het nodige over mijn bewondering voor John als collega en musicus:
Vriend en Leermeester
In Northern Connections heb ik drie stukken van John opnieuw gearrangeerd.
In Toadstool hoor je een gitaarsolo (2:51) door John gespeeld tijdens een live radio uitzending in 1983.
Met moderne software (Rip-X) heb ik John’s solo geïsoleerd en vervolgens alle andere partijen opnieuw ingespeeld,
waarbij Sjoerd Visser de alt-sax partij op zich nam.
John was ook als componist van vele markten thuis zoals moge blijken uit deze zes fragmenten.
De volledige versies van alle zes stukken staan in deze YouTube playlist:
John Eskes Composities
Daarin staat ook een live uitvoering van Toadstool door de formatie Still tijdens een jazzconcert in De Brouwershoeck te Leeuwarden in 1983.
Een deel van John’s werk is nu te vinden in het Fries Muziek Archief
Track 5 Nuria
Een leerling van me uit Emmen kwam met een gebrande cd op les waarop Nuria stond. Gespeeld door Groove Troopers, een small-bigband geleid door de broers Martin en Maurits Fondse.
Deze leerling was, net als ik, enthousiast over het stuk en wilde het graag spelen.
Je hebt dan alleen maar alleen maar een opname en geen noten of akkoordenschema. Er moet dus een transcriptie worden gemaakt om de melodie, akkoorden, ritmiek en instrumentatie te noteren. Noot voor noot naspelen en niks noteren werkt niet in een lessituatie, zeker niet met muziek van deze moeilijkheidsgraad.
Over dat transcriberen vertel ik hier nog het een en ander en vind je ook de pianopartij: Transcripties
Originele opname Nuria van de Groove Troopers
Eerst dacht ik dat het een compositie was van Maurits Fondse, die ik ook al had verward met zijn broer Martin. Zij waren immers de leidende figuren achter de Groove Troopers, maar onlangs ontdekte ik via de Buma dat Nuria is gecomponeerd door saxofonist/componist Miguel J Boelens
Dat past dan weer wonderwel in het concept van Northern Connections omdat Miguel een zoon is van saxofonist Willem Boelens, die jarenlang directeur is geweest van de muziekschool in Leeuwarden. Hij had een jazz formatie Wully Bully Band waarmee ik ook nog eens heb gespeeld als invaller voor pianist Otto Jongbloed.
Miguel was toen waarschijnlijk nog in de luiers gehuld…
John Eskes was ook heel enthousiast over Nuria toen ik het hem liet horen en heeft het meteen voor de Big Band Leeuwarden gearrangeerd waar hij tussen 2000 en 2010 de muzikale leiding over had.
Zijn transcriptie en alle partijen zijn ook hier te vinden: Transcripties
Nathaniël van Veenen
Nathaniël van Veenen ken ik via De Smederij, een landelijk en internationaal vermaarde jazz venue in Groningen waar pianist Diederik Idema al bijna veertig jaar ieder dinsdagavond goed bezochte concerten en sessies organiseert.
De muzikanten van mijn kwartet DEMI-SEQ had ik daar ook al leren kennen en toen ik overwoog om dit kwartet uit te breiden met een gitarist had ik Nathaniël al op het oog. Waarom? Luister maar naar zijn spel in Nuria en naar deze opname van zijn eindexamen in 2004.